مقام زن در آیین یهودیت
تصویر حوّا، در روایات یهودی به عنوان یک وسوسهگر، منتج به دیدی بینهایت منفی نسبت به زنان شده است و همهی زنان به عنوان کسانی تصور شدهاند که از مادرشان، یعنی حوّا، گناه، حیله و تلبیس را به ارث برده و در نتیجه همهی آنان نادرست کار و از نظر اخلاقی پَست و گناهکارند.
برای روشن شدن نقش به غایت منفی وارثان مؤنث حوّا به ذکر یک موعظه از «مواعظ سلیمان» میپردازیم:
«و زنی را که مثل دامهاست و دلش تلههاست و دستهایش کمندهاست یافتم، که تلختر از مرگ است. کسی که در حضور خدا پسندیده است از او رهایی خواهد یافت، اما گناهکار گرفتار وی خواهد شد، اینک واعظ میگوید؛ که این را دریافتم، بعد از شمردن چیزها یک به یک تا آن کیفیت حساب را دریابم، که جان من الی الآن در جستجویش میباشد و نمییابد. این است که یک مرد از هزار پیدا کردم، از تمامی آنها زنی را پیدا نکردم.»2
در بخش دیگری از ادبیات عبری که در انجیل کاتولیک3 یافت میشود میخوانیم: «هیج شرارتی، در هیچ جایی به پای شرارت زنان نمیرسد… گناه با یک زن شروع شد و به لطف اوست که همهی ما مجبوریم بمیریم!»
ربیهای یهود 9 لعنت را که بر زنان به خاطر هبوط و سقوطشان، تحمیل شده است، چنین برمیشمارند: «9 لعنت که خداوند همراه با مرگ به زنان تحمیل نموده است عبارتند از: «1ـ تحمل بارداری، 2ـ تحمل درد زایمان، 3ـ تحمل بزرگ کردن فرزند، 4ـ این که به عنوان گواه و شاهد پذیرفته نمیشود، 5ـ پس از همهی اینها مرگ پاداش اوست و…»4
ربیهای یهود، این را به عنوان وظیفهای برای مردان میدانند که برای تکثیر نژاد منشأ زاد و ولد باشند و رجحان واضحشان را برای فرزندان مذکر پنهان نمیکنند.
«برای آنانی که فرزندشان مذکر است خوشی و برای آنهایی که فرزندشان مؤنث است ناخوشی است. هنگام تولد پسر همه خوشحالند و هنگام تولد دختر همه غمزدهاند. هنگامی که پسری پا به جهان میگذارد صلح به جهان میآورد و هنگامی که دختری متولد میشود، هیچ!»5
قلب یهود، تورات است و تورات یعنی؛ قانون، اما بر طبق تلمود6 زنان از مطالعهی تورات معافند. بعضی از ربیهای یهود به شدت تابع این عقیدهاند که «بهتر است کلمات تورات به آتش بسوزد تا این که زنان از آن بهرهمند شوند. و هر کس دخترش را تعلیم دهد مانند این است که او را وقاحت تعلیم نموده است.»7
زنان در جامعهی یهودی قدیم اجازهی شهادت نداشتهاند و ربیها میگفتند؛ زنان به خاطر چند لعنتی که بر آنها تحمیل شده است حق شهادت ندارند، زنان در اسرائیل کنونی نیز حق شهادت دادن در دادگاه ربیون را ندارند.8
در یهود، نظارت پدر بر دختر آن اندازه مطلق است که حتی اگر بخواهد میتواند دخترش را بفروشد و این نکته در نوشتههای ربیون آمده است: «مرد میتواند دخترش را بفروشد، اما زن نمیتواند، مرد میتواند دختر را نامزد کند، اما زن نه.»9
ربیون یهود، حق شوهر بر داراییهای همسرش را به عنوان یک نتیجهی فرعی از مالکیت شوهر بر همسر میدانند. اگر شخصی، مالک زنی شود آیا به این نتیجه نمیرسیم که او مالک داراییهای او نیز هست؟ و اگر او زن را به دست آورد. آیا دارایی او را به دست نمیآورد؟10
تلمود، وضعیت دارایی و مالی همسر را اینگونه شرح میدهد:
«چگونه زن میتواند چیزی از خود داشته باشد، در صورتی که او مال شوهرش است؟ هر چیزی در شوهر است برای شوهر است و هر چه با اوست (همسر) نیز برای شوهر است… در آمد و هر چه در خیابانها به دست میآورد مال شوهر است. متاع در خانه، حتی خردهنانهای روی میز مال اوست (شوهر)… . او (همسر) اگر مهمانی را به خانه کند و غذایش دهد از شوهر خویش دزدی نموده است.»11
یهود، طلاق را بدون هیچ استثنایی جایز میشمارد، عهد قدیم، این حق را به شوهر میدهد که حتی اگر زنش را دوست نداشته باشد او را طلاق دهد.
«مکتب شمایی12میگوید؛ که مرد نباید زنش را طلاق دهد، مگر اینکه گناهی از نوع «سوءرفتار جنسی» از او ببیند، در حالی که مکتب هیلّل13 میگوید؛ که او میتواند زنش را صرفاً برای این که غذایش را فاسد کرده طلاق دهد. ربّی اَخیبا14 میگوید؛ او حتی اگر دید که زن دیگری زیباتر از زن خودش است میتواند او را طلاق دهد.»15
عهد جدید، نظر شمایی را پذیرفت، در حالی که قانون یهود نظر هیلل و ربی اخیبا را پیروی نمود.16
فرآوری: طاهره رشیدی
2- مواعظ سلیمان، فصل 7، آیات 26 تا 28.
3- سومین قسمت از عهد عتقیق ار مجموعهی کتب مقدس است. در عهد عتیق، (انجیل کاتولیک) در بین سرود سلیمان و مرائی واقع شده است و مترجمین مسیحی انگلیسی آن را بین مزامیر و مواعظ سلیمان قرار دادهاند.
4- زن در یهود، لئونارد، ج، سویدلر، 1976م، ص 115.
5- زن در یهود، سویدلر ، ص 140.
6- تلمود: مجموعه سنتهای ربانی که قوانین و مقررات حضرت موسی(ع) را شرح و تفسیر میکند.
7- یهودیت، دنیس، ال، کارمودی، ص 197.
8- زنان اسرائیلی، حقیقت در پشت پندار، لسلی هازلتون.ک
9- زن در یهود، سویدلر، ص 141.
10- زن در یهود، سویدار، صص 164 و 165.
11- تلمود، گیت 62.
12- مکتب شمایی یکی از دو مکتب فراسیسی یهودی است که توسط بت شمایی پایهگداری شد.
13- مکتب هیلل یکی از دو کتب فراسیسی یهودی است که نسبت به مکتب شمایی دربارهی اوامر مذهبی قابل انعطافتر میباشد..
14- اخیبا بن یوسف، حکیم یهودی (135- 140م) پایهگذار اصلی ربانیت یهودی است.
15ـ تلمود، گیت 9.
16- ازدواج یهودی، اپستین، ص 196.