مقام زن در آیین زرتشت
در یکی از بخشهای اوستا که به «یسنا» یا «گاتها» معروف است، در «گات» 46 گفته شده است: «منم زرتشت آن برانگیزانندهی اهورا مزدا که برای نخستین بار آموختم که تویی مزدای بیهمتا آن داور بیهمال که مردم را به توسط من به میانجی، منش نیک و بهترین راستی به کار و کوشش به روی زمین خواندی که ستوران را پیداد نکنند و پیرو راه نیکی و راستی باشند.
این چنین کسان، مردان و زنانی که دستورات دین را به کار برند، رستگار خواهند بود و به پاداش به گزینیشان در آن سرزمین جاویدانی اهورایی وارد شوند و همهی آنانی که آیینپذیرند نیز رستگاری یابند و من با همهی آنان سرودگویان از پُل چینوت (صراط مستقیم) خواهیم گذاشت.» میبینیم در این فراز از زنان و مردان یاد میشود و تمام کسانی که از زن و مرد به این آیین بپیوندند و دستورات این آیین را رعایت کنند، مسیر تکامل را خواهند گذراند، یعنی؛ تفاوتی میان زن و مرد در دینداری و پیروی از این آیین وجود ندارد و به صورت مشترک به آن تصریح شده است. اما در «گات» 53 بیشتر به جایگاه اجتماعی زن و مرد اشاره شده است.
در این فراز آمده است: «اینک ای دختران شویکننده و ای جوانانی که پیوند زناشویی میبندید، سخنان مرا خوب به یاد بسپارید، با آموزههای دین راه نیکمنشی را بگزینید و از روی مهر و فرزانگی هر یک از شما باید بر آن باشد که در مهرورزی، پاکی و درستی و پارسایی بر دیگری پیشی جوید، چه این بهترین شیوهی کامیاری در زندگی خواهد بود.» تمام آن چیزی که در متن اوستا در مورد زن و مرد وجود دارد، همین دو فراز است و از همین دو متن کلی برداشت در برابری و همانندی میان زن و مرد شده است.
در متون دیگر زرتشتیان مطالب تحقیرآمیز فراوانی میان زن و مرد دیده میشود. در کتاب مادیکان هزار دادستان نوشته کریستیان پارتلمه آمده است زن شخصیت حقوقی نداشته و به عنوان شخص شناخته نمیشده و در حکم شی، مطرح بوده است. بر اساس عقاید زرتشتیان اگر زنی از خود پسری نداشته باشد، بسیار دشوار خواهد بود که از پلی که در رستاخیر به بهشت متصل است، عبور کند، یعنی تنها داشتن فرزند پسر، عامل نجات و گذر از پل صراط فرض شده است.
فرآوری: طاهره رشیدی