سر احکام
بعضی می پرسند چرا اسلام دستور می دهد که به هنگام جنب شدن تمام بدن
را بوشوینددر حالی که فقط عضو معینی آلوده شده می شود وآیا میان بول
کردن وخارج شدن منیتفاوتی هست که در یکی فقط محل را باید شست و
در دیگر تمام بدن را ؟
این پرسش یک پاسخ اجمالی دارد ویک پاسخ مشروح :
پاسخ اجمالی ان این است که خارج شدن منی از انسان ، یک عمل موضعینیست
( مانند بول وسایر زوائد) به دلیل اینکه اثر آن در تماکم بدن آشکار میشود وتمام
سلول های تن به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو میروند واین
خود نشانه تاثیر آن روی تمام اجزای بدن است توضیح اینکه : طبق تحقیقات
دانشمنداندر بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمتم فعالیت های
بدن را کنترلمیکند « اعصاب سمباتیک » و« پاراسمپاتیک » این دو رشته
اعصاب در سراسر بدنانسان و در اطراف تمام دستگاه ها وجهازات داخلی
وخارجیگسترده اند ، وظیفه اعصابسمپاتیک « تند کردن » وبه فعالیت
واداشتن دستگاه هایمختلف بدن است ووظیفه یاعصاب « پاراسمپاتیک»
« کند کردن » فعالیت هایآنهاست ، در واقع یکی نقش « گاز »اتومبیل ودیگری
نقش « ترمز » را دارد، واز تعادلفعلیت این دو دسته اعصاب نباتی ، دستگاههای
بدن به طور متعادل کار می کند.گاهی جریان هایی در بدن رخ می دهد که این تعادل
را به هم میزند ، از چمله این جریان هامسئله ( اوج لذت جنسی ) است که معمولا
مقارنخروج منی صورت می گیرد ، در این موقعسلسله اعصاب پاراسمپاتیک
( اعصابترمز کننده ) بر اعصاب سمپاتیک ( اعصاب محرک )پیشی می گیرد و
تعادل به شکلمنفی به هم می خورد .
این موضوع نیز ثابت شده است که از جمله اموری که میتواند اعصاب سمپاتیک را
به کهرواداروتعادل از دست رفته را تامین کند تماس آب با بدن است واز آنجا که
تاثیر « ارگاسم »روی تماماعضای بدن به طور محسوس دیده میشود وتعادل این
دو دسته از اعصاب درسراسر بدن بههم میخورد دستور داده شده است که پس از
آمیزش جنسی ، یا خروجمنی ، تمام بدن با آبشسته شود و در پرتو اثر حیات بخش
آن تعادل کامل در میان ایندو دسته اعصاب در سراسربدن برقرار گردد.
البته فایده غسل منحصر به این نیست بلکه غسل کردن علاوه بر این نوع عبادت
وپرستشنیزمی باشد که اثرات اخلاقی آن قابل انکار نیست و به همین دلیل اگر بدن
را بدو نیتوقصد قربتواطاعت فرمان خدا بشویند غسل صحیح نیست در حقیقت به
هنگام منی وآمیزش جنسی هم روح متاثر می شود وهم جسم ، روح به سوی شهوات
مادی کشیدهمی شود، وجسم بهسوی سستی ورکود، غسل جنابت که هم شستوشوی
جسم است وهمبه علت این که به قصدقربت انجام می یابد شست وشوی جان است
اثردو گانه ای در آنواحد روی جسم وروح میگذارد تا روح را به سوی خدا و
معنویتسوق دهد وجسم را بهسوی پاکی ونشاط وفعالیت.
از همه ی این ها گذشته وجوب غسل جنابت یک الزام اسلامی پاک نگاه داشتن بدن و
رعایتبهداشت ، در طول زندگی است ؛زیرا بسیارند کسانی که از نظافت خود
غافلمی شوندولی اینحکم اسلامی آنها را وادار می کند که در فواصل مختلفی
خود راشست وشو دهندوبدن را پاکنگاهدارند ، این موضوع اختصاصی به
مردم اعصارگذشته ندارند، در عصر وزمان ما نیز بسیارندکسانی که به علل
مختلفی از نظافت وبهداشت تن غافلند.
( البته اینحکم به صورت یک قانون کلیوعمومی است حتی کسیرا که تازه بدن
خود را شستهشامل می شود).
در بحار الانوار، ج78 ، ص2 از امام رضا (علیه السلام )در مورد علت غسل جنابت
پرسیده شددر جواب فرمودند :
((علت غسل جنابت [ چند چیز است ]:
1.نظافت وتطهیر ظاهر بدن
2. تطهیر روحی
3. زیاد بودنموجبات وضو مناسب تخفیف وآسان کردن حکم آن است
4. جنابت غالبا همراه با لذت است بدینجهت غسل کردن بر شخص دشوار
نیست به خلاف بول وغایط
5. جنابت غالبا در اختیار آنهاستبه خلاف بول و غایط))
فلسفه واسرار احکام محمد وحیدی