فضای مجازی در خانه ها خیمه زده است
حجت پناه می گوید:جامعه ما یک جامعه صنعتی نیست اما تلاش انقلاب صنعتی در جهت تغییر ذائقه جامعه وبالا بردن مصرف بیشتر جامعه و خدشه دار کردن عقلانیت جامعه است که در مورد صله رحم نیز تاثیر منفی خود را دارد.
وی در توضیح مطلب فوق اضافه می کند: هم اکنون بیشترین کاربران تلگرام ایرانی ها هستند این در حالی است که متاسفانه زمان گفت و گوی زن و شوهرها در خانواده به 15 دقیقه در شبانه روز کاهش پیدا کرده است. از سویی دیگر و از آنجا که زمان زیادی را در رسانه های مجازی تلف می کنیم شوق و انرژی رابطه با فرد دیگر را از دست می دهیم.
به عقیده این استاد دانشگاه با گسترش روند مدرنیزاسیون و جهانی شدن، تقریبا این مساله در تمام جوامع عمومیت دارد و البته با شدت های مختلف اما اصل ماجرا عمومیت دارد. او می گوید: جامعه هایی که از این قاعده مستثنی هستند، همان جوامعی هستند که کمتر در معرض فرآیند جهانی شدن قرار گرفته اند و به تدریج آنان نیز در برابر این پدیده بیشتر قرار می گیرند.
حجت پناه در پاسخ به این سوال که آیا صله رحم از نوع مجازی هم می تواند نقش صله رحم حضوری را داشته باشد اظهار می دارد: خیر چرا که در فضای مجازی همچون فضای حقیقی همه حواس درگیر نمی شوند. در دیدار روبرو هر کس می تواند طرف مقابل خود را ببیند، بشنود، ببوید، لمس کند و تا حد بسیار بیشتری نسبت به فضای مجازی از منظور و احساسات طرف مقابل آگاه شود، این امکان در فضای مجازی کمتر است.
او در توضیح مطلب فوق می گوید: از طرفی ظرفیت فضای مجازی به گونه ای است که حتی عبارات و کلام در بسیاری از موارد خلاصه می شود برای مثال به جای استفاده از جمله از استیکر استفاده می شود. در نتیجه امکان انتقال غیر صحیح تر مفاهیم بیشتر است. در فضای مجازی که فضای خلاصه گویی، سریع گویی و کنترل کمتر از سوی طرف مقابل است روابط سطحی تر است و از عمق کافی برخوردار نیست.حتی از نظر شخصیتی افراد در فضای مجازی سعی می کنند خود آرمانی خویش را به نمایش بگذارند نه خود واقعی.
این استاد دانشگاه با تاسف می گوید: بی هیچ تردیدی، پیامدی که درصله رحم مجازی یک رخ می دهد این است که جایگزین صله رحم حقیقی می شود و دیدار ها را به تعویق می اندز