حديث مواخاة و عقد برادري در اسلام
در دوازدهم رمضان، پيامبر (صلي الله عليه و آله) بين اصحاب عقد برادري خواند، و بين خود و
علي ( عليهالسلام) نيز برادري قرار داد، و با اين عقد اخوت، برادري و مساوات و برابري را در
اسلام بنيان گذاشت اهل جهان را يک عائله و افراد بشر را عضو يک خانواده شمرد، و براي هميشه
نژاد پرستي و امتيازات مادي و قبيلگي و رنگ و پوست را از ساخت مقدس اسلام پاک نموده وا اسف
از استعمار و استثمار فرهنگي و سياسي دنياي استکبارکه مانع ازاجراي اين اصل درروي زمين است .
ان هذه امتکم امة واحدة و انا ربکم فاعبدون 1
اين آئين شما آئين يگانهاي است «مشترک همه اديان من است» و من پروردگار شمايم، پس مرا
بندگي کنيد» .قل يا ايها الناس اني رسول الله اليکم جميعا 2
بگو: اي مردم من فرستاده خدا به سوي همه شما هستم، ولي اين بينات و براهين ساطعات براي يهود
و نصارايآن روز همچنين براي صهيونيست و امپرياليست اين زمان خوش آيند نبوده و نيست، چون
آنان با اين مساواتهاو برابريها نميتوانند تفوق و برتري خود را بر جهان مستضعفين محکم سازند و
جلو استحمارشان از خلق،گرفته ميشود!!.بجرم سخن ناروايم چهرهام را پايمال کن
وقتي ابوذر غفاري در محضر رسول الله (صلي الله عليه و آله) با «غلام سياهي» در محاکمهاي
ميگويد:«يابن السوداء» اي پسر سياهپوست، پيامبر عزيز اسلام ناراحت و خشمگين شده فرمود:
«طف الصاع طفالصاع ليس لابني البيضاء علي ابن السوداء فضل الا بالتقوي او بعمل صالح»
همانند هم هستيد و هيچ برتريبر يکديگر نداريد مگر به تقوي يا عمل صالح، «فوضع ابوذر خده
علي الارض و قال للاسود قم فطا علي خديتکفيرا له عن قوله» ابوذر به کفاره اين سخني که
گفت چهره خود را به روي زمين گذارد، و به آن سياهپوستگفت: بر خد و چهره من به کفاره
گناهم پاي به مال (و عفوم کن) 3
اين مکتب مکتبي مترقي و قابل رشددر جهان است اگردشمن بگذارد.اين است مفهوم مساوات و
برابريو اين سخن رئيس مذهب تشيع حضرت صادق ( عليهالسلام) است که فرمود: «المسلم
اخ المسلم،و حق المسلمعلي اخيه المسلم ان لا يشبع و يجوع اخوه، و لا يروي و يعطش اخوه، و
لا يکتسي ويعري اخوه فما اعظم حقالمسلم علي اخيه المسلم» 4
مسلمان برادر مسلمان است و حق مسلمان بر برادرش اين استکه او سيرنگردد و برادرش گرسنه
باشد و او سيراب نگردد، در حالي که برادرش تشنه است،و او پوشيده نباشد کهبرادرش عريان باشد
آنگاه حضرت فرمود چه بزرگ استحق مسلمان بربرادر مسلمانش، (سياه باد رويآن دولتهاي
مسلماني که حقوق مسلمين مستضعف را به جيباربابان خود و کارتلهاي نفتي در جهان ميريزند
در حالي که برادران و خواهران مسلمان آنان در کشورهاي خود و قاره آفريقا و ساير بلاد، گرسنه
و فرزندانشاناز سوء تغذيه و کمبود مواد غذائي ميميرند و لباس به تن ندارند و خانه و کاشانه ندارند
و زير آسمان زندگيميکنند که سقفي بر آنان سايه نميافکند)چه کسي جز علي (ع) لياقتبرادري
پيامبر (ص) را داشت؟
آري پيامبر (صلي الله عليه و آله) بين افراد صحابه با قرين و همرتبه خود، برادري ايجاد کرد، و بر
اين اساسهم بايد براي خويش برادري انتخاب کند لذا کسي را لايق بر اين مقام جز علي ( عليهالسلام)
نديد او را بهبرادري برگزيد، که خداوند ضمن وحي که به جبرئيل و ميکائيل کرد فرمود:افلا کنتما مثل
علي بن ابيطالب آخيتبينه و بين محم5
آيا شما مانند علي بن ابي طالب نيستيد؟ (و از فداکاري او درس نميگيريد؟) به اين دليل من بين او و
محمد(صلي الله عليهما) برادري برقرار کردم و اين سخن در شان حضرت به مناسبت ليلة المبيت
«که علي( عليهالسلام) در جاي پيامبر (صلي الله عليه و آله) خوابيد» آمده است.
تعريف اخوت و برادري از پيامبر (ص)
درباره اخوت و برادري مؤمنين با يکديگر، پيامبر رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: «انما
المؤمنونفي تراحمهم و تعاطفهم بمنزلة الجسد الواحد اذا اشتکي منه عضو واحد تداعي له سائر
الجسد بالحمي و السهر» 6
مؤمنين در ترحم و عواطف انساني البته به منزله يک جسد هستند، به هنگام احساس درد از يک
عضو بدن سائراعضاء و جوارح بدن به سبب تب و بيداري تداعي نموده و به درد ميآيد.
يعني اگر يک انسان مسلمان و مؤمن در قاره آفريقا و يا آسيا و ديگر نقاط جهان از گرسنگي و درد فقر،
بهجان آيدو يا از بين برود، ما مسلمانان بايد احساس مسؤوليت نموده و آن درد را به جان احساس کنيم،
واي برما که اگر درکشور خود افراد گرسنه و محروم داشته باشيم و خم به ابرو نياوريم، زيرا که
اسلام مرز نميشناسد، تمامي مسلمين در جهان به منزله يک پيکر و يک جسد هستند که بايد شريک
دردهاي همديگر بودهو غمخوار هم باشيم.
-1 سوره انبياء، آيه 92.
2- سوره اعراف، آيه 157.
3- روح الدين الاسلامي، ص 289، رمضان در تاريخ.
4- سفينة البحار، ج 1، ص 13.
5- الغدير، ص 48، ج 2، و خصائص الوحي المبين (نقل از رمضان در تاريخ) .ده و غمخوار هم باشيم
6-سفينة البحار، جلد 1، ص 13.