بسمه تعالی
تربیت مطهر : راهکارهای تربیتی برای 50 موضوع تربیت کودک (1)
تهیه وتنظیم : اکرم السادات موسوی ( مشاور و مدرس مدرسه علمیه شهید مطهری - کرج )
1. هماهنگی والدین
2. تک فرزندی
3. آموزش
4. محبت
5. شکوفایی استعداد
6. خلاقیت
7. آرامش و امنیت
8. تشویق
9. استقلال
10. آزادی
11. پرسش از امور دینی
12. ادب
13. اقتداروالدین
14. انضباط
15. اعتماد بنفس
16. سخاوتمندی
17. مسئولیت پذیری
18. دوست یابی
19. محبوبیت
20. افزایش مهارت
21. گریه
22. شیر دادن
23. ترس
24. اضطراب
25. تنبلی
26. بازیگوشی
27. بیش فعالی
28. سر به هوایی
29. عدم تمرکز
30. کمرویی
31. لجبازی
32. خواسته های غیر منطقی
33. مصرف زدگی
34. ناخن جویدن
35. وابستگی
36. مسائل جنسی
37. تنبیه
38. دروغگویی
39. دزدی
40. بد دهنی
41. مشاجره
42. بازی
43. غذا خوردن
44. خوابیدن
45. شب ادراری
46. کابوس
47. نظافت
48. فریضه های دینی
نماز – روزه حجاب - روز جمعه
49. مناسبت های مذهبی
50. رسانه
مقدمه :اگر شما رئیس جمهور یا نماینده مجلس یا استاد دانشگاه موفقی باشید ، چه ارزشی خواهد داشت وقتی فرزندی با اختلالات رفتاری داشته باشید که تمام زندگی را به کام شما تلخ می کند ؟ هم در دنیا و هم درآخرت زیر بار سرزنش خواهید بود .اما اگر یک فرد معمولی باشید و فرزندان مؤمن و موفقی داشته باشید ، عیش دنیا و آخرت را خواهید داشت . پس به اندازه ای که برای داشتن خانه شخصی و درآمد خوب و شغل مناسب و شهرت و . . . تلاش می کنید برای کودکتان وقت بگذارید . بدیهی است که این کار در هفت سال اول زندگی کودک اهمیت بسزایی دارد . لذا حتی الامکان موارد و تجربیاتی که می تواند برای این امر مفید باشد ، ذکر می گردد.
1- هماهنگی والدین :
اختلاف والدین در تربیت ، کودک را دچار تعارض می کند و کودک در این میان از این ناهماهنگی ، سوء استفاده کرده و زیر بار تربیت نمی رود . پس در مورد چگونگی تربیت کودک ، دور از چشم کودک ، با همسر خود به یک توافق اجمالی برسید .
2- تک فرزندی :
هر چند به دلیل بروز مشکلات ،خانواده ها به تک فرزندی متمایلند ولی این روش آثار نامطلوبی دارد مانند : وابستگی شدید والدین به فرزند که عامل لوس شدن او می شود ، حساسیت شدید و افراطی والدین برای مراقبت و تربیت او،عدم استقلال کودک ، وابستگی کودک به والدین که که مانع ارتباط او با دیگران می شود . رشد نامتعادل و خود محوری کودک بخاطر منحصر بودن امکانات برای او ، تسلیم پذیری والدین بخاطر علاقه شدید ، عدم درک هم سن وسالان ، رفتارو گفتار بزرگ منشانه که در شأن کودک نیست ، تنهایی کودک در بزرگسالی ، فقدان اقوام ، مشکل در بازی و رقابت و … . بهترین فاصله سنی فرزندان چهار سال است .
3-آموزش : آموزش مستقیم :
برای القای آموزه های دینی و فضایل اخلاقی ، از بهترین زمانها و مکانها استفاده کنید . به این روش تداعی معانی می گویند . ( یعنی همراه شدن آموزش با خاطره ای خوشایند که عامل ماندگاری آن آموزش می شود ) . لذا بهترین زمانها وقت شادابی و نشاط کودک است ( مثل زمان گردش و مسافرت و تفریح و مسافرت و رستوران و هنگام هدیه دادن به او ) . وقت بازی را استثنا کنید . آموزش باید با شرایط همخوانی داشته باشد ( مثلا هنگام رفتن به کوه و دشت در مورد عظمت خدا ، هنگام هدیه دادن در مورد شکر گزاری ،وقت صله رحم در مورد اهمیت ادب و احترام به بزرگان ، زمان حضور در زیارتگاهها در مورد مقام معصومین ، وقت حضور در مسجد در مورد اهمیت خدا شناسی و دین ، وقت حضور رستوران در مورد غذای حلال و آداب غذا خوردن صحبت کنید ) .
در آموزش مستقیم باید دقت شود که : قبلا انگیزه ایجاد شود ( انگیزه از مهمترین عوامل یاد گیری است ، یعنی اگر کودک بداند این مطلب به چه درد او می خورد ، زود یاد می گیرد، پس باید بین مطلب وعلایق کودک رابطه ای وجود داشته باشد ). از بیان جذاب و شیوا استفاده شود . تمام حواس کودک در آموزش درگیر شود . سخن باید در حد فهم کودک باشد . والدین باید به آموزشی که می دهند احاطه کامل داشته باشند . کودک آمادگی جسمانی و روحی داشته باشد، پس هنگام شرایط نامطلوب نباید آموزش داده شود ( مثل سرما و گرمای زیاد و خستگی و گرسنگی و بی خوابی و بی حوصلگی و بیماری کودک ، جای شلوغ و کثیف ) .
آموزش غیر مستقیم :
الف ) توسط والدین : بدیهی است آموزش ها وقتی تثبیت می شود که خود والدین عامل باشند .پیشگامی والدین در موارد ذیل می تواند عامل مهمی باشد : در امور عبادی ( مثل نماز اول وقت ، خواندن قران و ادعیه با صدای بلند ، حال معنوی در هنگام نماز و دعا ، تضرع و گریه به درگاه خدا ، روزه مستحبی ، شرکت در نماز جماعت ، حضور و مشارکت در مراسم مذهبی و هیئات ). امور اخلاقی (توکل بخدا ، ساده زیستی ، رعایت حقوق دیگران ، رفت و آمد با افراد مستمند و پرهیز از صمیمیت افراطی با مرفهین و اهل تجمّل).امور خیریه ( مثل دادن صدقه ، کمک به نیازمندان و بیماران، رد کردن نابینایان از خیابان ، کمک به در راه ماندگان ، کمک به سالمندان ، حضور در بیمارستان و سرای سالمندان که خیلی وضع نامطلوب نداشته باشند ، ادب و احترام وکمک به سالمند خانواده ).امور سیاسی ( مثل شرکت در راهپیمایی ها و نماز جمعه ). امور خانواده (مثل کمک به همسر ، مشارکت در مشکلات و سختی ها ،مهربانی و مودّت با اعضای خانواده ، مشایعت و استقبال اعضای خانواده ).امور بهداشتی ( مثل مسواک زدن ، تغذیه سالم ، نظافت ، انضباط ، آراستگی دائمی ). سلامتی ( مثل ورزش ) جامعه پذیری و ارتباط گیری (مثل صله رحم ،عیادت ). عدم تمجید و تعریف از الگوهای بد غربی ، احترام و ادب به شخصیت های دینی و علمی (حضور در محافل علمی ). ضرب المثل عربی می گوید : اگر پدر پیاز و مادرسیر باشد چگونه می توان انتظار داشت که فرزند آنان رایحه خوشی داشته باشد ؟
ب) توسط داستان : استفاده از داستانهای دینی و تاریخی وشرح حال بزرگان ، تخیلی و … به شرطی که داستانگوی خوبی باشید . اگر کودکتان سواد دارد از او بخواهید برایتان داستان را بخواند . می توانید از لحن های متفاوت و مناسب برای بیان داستان استفاده کنید که جذاب باشد . بدیهی است که برای جذب کودک باید کتب متعدد بخرید . می توانید داستان کتاب را بصورت نمایش اجرا کنید . این روش را کودکان بسیار می پسندند . ج )شعر : خواندن آیات قرآن وشعر برای کودک و کمک به حفظ آن و همخوانی با همدیگر روش بسیار عالی است . این همخوانی می تواند هنگام مسافرت ، کوهنوردی و… باشد . اشعار باید مضامین دینی ، اخلاقی داشته باشد. د) نقد فیلم و کارتون مناسب : با کودک همراه شده و در حین دیدن فیلم آن را نقادی کنید .
نکات مهم آموزش : آموزش امور مذهبی اگر با فشار باشد ، کودک را دین گریز می کند. احترام به مقدسات را در او نهادینه کنید ( هر چه که در کودکی آموخته شود ماندگار خواهد بود ). آموزش امور دینی ، سمعی و بصری و به فرا خور علاقه کودک باشد .اطلاعات مذهبی کودک را مذهبی نمی کند بلکه اعتقادات مذهبی او متدین می کند . اعتقادات را باید در ضمن زندگی و با تفکرمنطقی به او آموخت . اگر زندگیتان اسلامی باشد کودکتان در ضمن زندگی دیندار می شود .از ابتدا عواطف کودک را با مصادیق دینی در گیر کنید ( صله رحم ، مهربانی ، نوع دوستی،دعا برای دیگران ، شکر گزاری ، مناجات ، بخشندگی، صداقت ). به گونه ای آموزش دهید که نیاز به اصلاح مجدد مطلب نداشته باشید . مضامین مطالب ،همراه با خوف کم و رجا زیاد باشد . رابطه اورا با خدا و معصومین از طریق حضور در مکانهای مقدس اجتماعات مذهبی زیاد و خوب کنید .آسان گیری – تدریج – تمرین – تکرار – تثبیت – تأیید – تشویق در آموزش فراموش نشود .
ادامه دارد …………………