بسمه تعالی
تربیت مطهر : راهکارهای تربیتی برای 50 موضوع تربیت کودک (1)
تهیه وتنظیم : اکرم السادات موسوی ( مشاور و مدرس مدرسه علمیه شهید مطهری - کرج )
1. هماهنگی والدین
2. تک فرزندی
3. آموزش
4. محبت
5. شکوفایی استعداد
6. خلاقیت
7. آرامش و امنیت
8. تشویق
9. استقلال
10. آزادی
11. پرسش از امور دینی
12. ادب
13. اقتداروالدین
14. انضباط
15. اعتماد بنفس
16. سخاوتمندی
17. مسئولیت پذیری
18. دوست یابی
19. محبوبیت
20. افزایش مهارت
21. گریه
22. شیر دادن
23. ترس
24. اضطراب
25. تنبلی
26. بازیگوشی
27. بیش فعالی
28. سر به هوایی
29. عدم تمرکز
30. کمرویی
31. لجبازی
32. خواسته های غیر منطقی
33. مصرف زدگی
34. ناخن جویدن
35. وابستگی
36. مسائل جنسی
37. تنبیه
38. دروغگویی
39. دزدی
40. بد دهنی
41. مشاجره
42. بازی
43. غذا خوردن
44. خوابیدن
45. شب ادراری
46. کابوس
47. نظافت
48. فریضه های دینی
نماز – روزه حجاب - روز جمعه
49. مناسبت های مذهبی
50. رسانه
6- خلّاقیت :
خلاقیت عبارت از قدرت ایجاد چیزی نو و ابداع است .ضرورت اساسی خلاقیت ، تخیل است و به بیان دیگر
خلاقیت شکلی از تخیل کنترل شده است .ویژگی افراد خلاق : دارای استقلال فکری اند . خطر پذیرند . دارای
انرژی زیادند . شوخ طبعند . تخیل قوی دارند . کنجکاوند . پرهیجان هستند .پر حرفند و بیان خوبی دارند . نو آوریها
زود توجه آنها را جلب می کند . پیرو دیگران نیستند . شهامت ریسک را دارند . با بروز مشکلات جا نمی زنند و
تسلیم نمی شوند .چاپلوس و دروغگو نیستند .هوشمند ، بلند اندیش ، منطقی و صریح و قاطع و استوار هستند . از
تمسخر و انتقاد دیگران نمی هراسند . سعی نمی کنند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند . توانایی و پشتکار دارند . کارهای
ساده و روزمره خسته شان می کند . وقت خود را خوب پر می کنند . به روشهای معمول اکتفا نمی کنند . مملو از ایده اند .
در مشاهده تمام حواس خود را به کار می گیرند . از متفاوت بودن نمی هراسند . از لحاظ عاطفی خود را خوب می شناسند .
با خودشان رو راست هستند . وقتی از کودک خلّاق سوال می شود ، پاسخ های او زیاد ، متنوع ،غیر معمول و با جزییات
زیاد است . راه حل های او غیر معمول ، غیر سنتی ،غیر قابل باور است . عوامل شکوفایی خلّاقیت : فراهم کردن زمینه
سوال و کشف محیط ، فراهم کردن آرامش روانی و اطمینان خاطر و اعتماد بنفس . تشویق وتحسین و تأیید رفتار کودک
با فراهم کردن زمینه مساعد کنجکاوی (با بازی های فکری ، حل معما ، دستکاری وسایل بی مصرف ،کارهای دستی )
. ارائه اطلاعات مفید ، شناخت ویژگی ها و تواناییهای او ، بها دادن به تخیّل کودکان و توأم کردن آن با آگاهی ( هدایت
کردن تخیّل و پرورش آن ) همکاری و همراهی با کنجکاویهای او ، احترام به سوالهای او ، قدردانی از ابتکارات
او ، باارزش دانستن تفکر خلّاق ، حساس کردن کودک به محرکهای محیطی ( به اطراف خود بی تفاوت نباشد ).
عدم تحمیل الگوی خاص ، تشویق برای دستکاری اشیا و افکار ، فراهم کردن منابع اطلاعاتی ، گسترش و ترویج
انتقاد سازنده ، کسب شناخت در رشته های گوناگون ، موفقیت های مکرر ، بازی در طبیعت ، اجازه دادن درانجام
فعالیت های واقعی والدین ( ظرف شستن ، گردگیری، بستن پیچ و مهره و …).امکان فعالیت هنری با دست . بازی
با اسباب بازیهای ساده . موانع خلّاقیت : تنبیه و تهدید و تمسخر مکرر، مأیوس کردن کودک ، مراقبت افراطی و
محدود کردن او ، سرکوب خیال بافی ، تأکید بسیار بر دروس نظری و نمره عالی ، عدم شناخت ویژگی ها و علایق
کودک ، دیدن تلویزیون زیاد ، کمبود پشتکارکودک ، شکست های مکرر ، بازی با اسباب بازیهای پیچیده و
الکترونیکی و گران قیمت .